Achtergrond techniek van verdichting en benodigd materieel

Door middel van deze extra webpagina’s willen wij wat uitgebreider ingaan op de techniek die wordt toegepast in compacte grondverdichtingsmachines zoals trilplaten en trilstampers. Omdat er op de reguliere webpagina’s beperkt ruimte is wordt daarvoor gebruik gemaakt van deze extra pagina’s.

Grond verdichten

Een trilplaat of trilstamper is een machine welke speciaal ontwikkeld is om een ondergrond mee te verdichten. Een goed verdichte ondergrond is een belangrijke fundering die er mede voor zorgt dat de verschillende lagen stabiel blijven liggen voordat er een toplaag van asfalt of straatwerk gelegd wordt. Voor een goede ondergrond wordt vaak gebruik gemaakt van gebroken puin, special zand of een mix van grond. In de afbeelding hieronder is zichtbaar welke soort machine wordt toegepast bij welke laag.

Ammann-grondverdichten

Aftrillen van straatwerk

Na het leggen van het straatwerk, bovenop de verdichte ondergrond, wordt met een trilplaat dit straatwerk afgetrild. Meestal bestaat dit straatwerk uit klinkers, sierbestrating of betonklinkers.

Sierbestrating is mooi maar soms extra kwetsbaar voor beschadigingen. Om te voorkomen dat de nieuwe bestrating wordt beschadigd bij het aftrillen wordt er gebruik gemaakt van een zogenoemde vulkollan mat. Deze mat wordt bevestigd aan de gietstalen onderplaat van de machine. Bij de nieuwe eenrichting trilplaten, de Ammann APF serie, is daarvoor speciaal een mat ontwikkeld die zonder gereedschap op de onderplaat kan worden geklemd. Hiervoor is geen gereedschap nodig.

Trilplaten techniek 1

Asfalt verdichten

Speciaal voor inzet op asfalt heeft Ammann een aantal lichte type trilplaten. Deze machines worden gebruik voor het verdichten van asfalt reparaties of overgangen in het wegdek. Met name de APF 1033, APF 1233 en de APF 1240 Classic zijn hiervoor speciaal geschikt.

Deze lichte (58 – 64 kg) en zeer compacte machines zijn standaard uitgevoerd met een watertank. Door middel van water wordt de zool van de machine gekoeld en wordt voorkomen dat het asfalt blijft kleven aan de onderkant van de trilplaat.

trilplaat-op-asfalt

Trilstampers

Ammann produceert drie verschillende categorieën trilstampers. Alle modellen zijn uitgevoerd met een moderne Honda viertakt benzine motor. De serie begint met de kleinste stamper van 30 kg ; de ATR 30. Deze lichte en compacte machine is met name zeer geschikt voor de aanleg van glasvezel netwerken.

De meest verkochte trilstampers

Hierna volgen de twee meest verkochte Ammann modellen in de 62 kg categorie; de ATR 60 Classic en de ATR 60 Premium. De ATR 60 Classic is een voordelige basis uitvoering met een moderne Honda GX 100 viertakt benzine motor en 28 cm stampvoet.
De beugel is bij beide modellen opgehangen in absorptie rubbers die de trillingen voor de operator absorberen. Door deze verbeterde absorptie is de ergonomie van de gebruiker verder verbeterd.

De ATR 60 Premium uitvoering is krachtiger dan de Classic en uitgevoerd met een sterkere Honda GXR 120 CC viertakt motor. Door 20% extra slagvolume is deze motor krachtiger en schoner. Daarnaast biedt de machine ook meer veiligheid voor de operator door de gecombineerde gashendel/noodstop knop en benzinekraan. De ATR 60 Premium is de betere keuze voor mens en milieu.

Diesel stamper

Tot slot is er nog de zware ACR 70 D. Deze 83 kilogram zware trilstamper is uitgevoerd met een Yanmar dieselmotor, met nog meer slagkracht (16kN) en stalen brandstoftank. In vergelijking met een benzinemotor is deze dieselmotor nog beter geschikt voor gebruik in een zeer warme werkomgeving. Voor inzet op projecten in verre en warme oorden zoals bijvoorbeeld de Antillen, het Midden Oosten of bijvoorbeeld in Suriname is deze machine zeer geschikt.

Werkingsprincipe trilstamper

In het hart van de trilstamper wordt de rotatie van de Honda viertakt motor met behulp van een tandwiel overbrenging omgezet in een slag. In de schematische afbeelding hiernaast is zichtbaar hoe dit aandrijf principe werkt.

werkingsprincipe-trilstamper

Maatwerk stampers

De standaard breedte van een stampvoet is 28 cm. Maar afhankelijk van de toepassing is soms een andere maat gewenst.

Bijvoorbeeld bij het aanleggen van glasvezel kabels is voor het werken in diepe sleuven een smallere en soms ook een verlengde stampvoet nodig. Hiervoor levert Ammann af fabriek zeven verschillende maten. Breder, smaller verhoogd, verlaagd en zelfs excentrisch. Dit behoort allemaal tot de mogelijkheden.

Af fabriek in bedrijfskleur

Bij afname van grotere aantallen machines is het mogelijk om die rechtstreeks af fabriek in uw eigen (RAL) kleuren te leveren. Graag informeren wij u nader over de mogelijkheden.

maatwerk-trilstamper

Techniek trilplaat

Een trilplaat is een verdichtingsmachine die speciaal is ontwikkeld om trillingen te produceren. Dit gebeurd door middel van twee of drie trilassen (onbalans assen) die door een verbrandingsmotor worden aangedreven.

Slagkracht, vermogen en frequentie

Het onbalans gewicht en het motorvermogen bepalen de slagkracht van een trilplaat. De lichte (éénrichting) trilplaten uit de APF serie lopen alleen vooruit. Voor het verdichten van een dikkere onderlaag/baan zijn er de zwaardere omkeerbare trilplaten. Deze machines zijn omschakelaar en lopen voor- en achteruit. Hierdoor kunt ook gemakkelijk in de hoeken komen beter manoeuvreren.

Aandrijving met V-snaar

Een traditionele aandrijving werkt met behulp van twee poelies en een V-snaar. Tussen de dieselmotor en de aandrijf poelie zit dan een centrifugaal koppeling. Deze V-snaar moet periodiek worden gespannen maar soms ook worden vernieuwd om slip in de aandrijving te voorkomen. Als dit onderhoud niet op tijd wordt uitgevoerd bestaat de kans dat de v-snaar gaat slippen en op de poelie gaat inlopen. Met als risico dat beide poelies met snaar moeten worden vervangen.

Hydrostatische aandrijftechniek

Om de kwetsbaarheid van de aandrijving te minimaliseren en het onderhoud zoveel mogelijk te beperken maakt Ammann gebruik van hydrostatische aandrijving op APH serie zware trilplaten.
Deze manier van aandrijving is echt onderscheidend ten opzichte van andere merken en kenmerkend voor het Zwitserse merk Ammann.

Minder onderhoud

Met een hydrauliek tandwielpomp- en motor worden de trilassen aangedreven. Hierdoor is de kans op slip in de aandrijving praktisch uitgesloten.

De kwetsbare onderdelen zoals een V-snaar met poelies en centrifugaalkoppeling zijn hierdoor overbodig. Met hydrostatische aandrijftechniek is er onder alle omstandigheden een constant verdichtingsresultaat. Door toepassing van deze techniek worden Ammann machines minder onderhoudsintensief en neemt ook de betrouwbaarheid verder toe.

Op de afbeelding hiernaast is goed te zien dat het vermogen wordt overgebracht met behulp van een oliestroom zoals in het schema is afgebeeld. Blauw is de olie stroom voor de aandrijving en rood is voor de omschakeling (voor- en achteruit)

Trilplaten techniek 2

Veel aandacht voor Ergonomie

Ammann besteed veel aandacht aan verbetering van de ergonomie van haar machines.
Door middel van verbeterde technieken is het mogelijk om de operator beter te beschermen tegen trillingen. Voor een stijgend aantal type machines zijn de Hand Arm Vibratie flink gereduceerd. Op deze modellen zit ook een speciale sticker. Hiermee wordt het risico op het witte vinger syndroom verder terug gedrongen. Hiermee is de het werken met verdichtingsmachines voor de operator de laatste jaren ook een stuk prettiger en veiliger geworden.

Nieuwe APF serie met onderhoudsvrije trilas en nieuw ontwikkelde onder plaat

De vooruit trilplaten uit de APF serie zijn voorzien van een onderhoudsvrije trilas. Periodiek olie verversen is hierdoor niet meer nodig. Daarnaast is het ontwerp van de gietstalen onderplaat duurzamer door een vernieuwd design. Deze nieuwe onderplaat is aan de achterzijde, waar de slijtage het grootst is, plaatselijk extra verdikt uitgevoerd. In de product video van de APF serie worden deze eigenschappen uitgebreid toegelicht.

Bekijk video

Periodiek onderhoud

Mede omdat trilplaten en stampers altijd in een stoffige omgeving worden gebruikt is periodiek onderhoud belangrijk. Speciaal hiervoor heeft Ammann filter set/servicekits samengesteld. Met een artikelnummer besteld u in een keer alle benodigde onderdelen samen.

Dit is ook inclusief alle benodigde afdichtingen, pakkingen, eventuele bougie en trekkoord. Als u deze kit geheel versleuteld weet u zeker dat er niets vergeten is en dat de bedrijfszekerheid weer optimaal is. Daarnaast is het mogelijk om met de aankoop van een servicekit de garantie van uw nieuwe machine te verlengen. Onder het hoofdstuk Garantie wordt dit nader toegelicht. Hiernaast staat een afbeelding van een Ammann servicekit.

Ammann-servicekit

Maatwerk

Samen met de fabrikant kunnen wij u als klant diverse maatwerk oplossingen aanbieden.
Bijvoorbeeld levering af fabriek in uw eigen (RAL) bedrijfskleuren. Daarnaast ook de eventuele opbouw van veiligheidsvoorzieningen zoals een roetfilter of hoofdstroomschakelaar behoort uiteraard tot de mogelijkheden. Graag informeren wij hier omtrent nader.

Welke verdichting capaciteit heb ik nodig?

Het onbalans gewicht en het motorvermogen bepalen de slagkracht van een trilplaat. De lichte (eenrichting) trilplaten uit de APF serie lopen alleen vooruit. Voor het verdichten van een dikkere onder laag/baan zijn er de zwaardere omkeerbare trilplaten. Deze machines zijn omschakelaar en lopen voor- en achteruit . Hierdoor kunt u ook makkelijk in de hoeken te komen en beter manoeuvreren. Hieronder staat een tabel met daarin aangegeven welk machine past bij welke toepassingen en type ondergrond.

Welk type machine levert voldoende verdichtingscapaciteit?

Hieronder staat een tabel met daarin aangegeven welke machine past bij welke toepassing en type ondergrond.

Trilplaten techniek 3
ammann-machine-ondergrond